2. Çünkü bilgi arayışında olanlar için bu konu yaşamsal bir önem
taşımaktadır. Ayrıca en yüce erdeme övgüyü içerir. Tabii ki burada akılcı
düşünmekten söz ediyorum.
3-4. Eğer aklın, özdenetimi engelleyen şehvet ve oburluk gibi
duyguları denetim altında tuttuğu açıksa, aklın adaleti saptıran kötü niyet
gibi ve cesaretin yolunda birer engel olarak duran öfke, korku ve acı gibi
duygulara egemen olduğu da açıktır.
5. Belki bazıları, "Akıl duyguları denetim altında tutuyorsa
neden unutkanlık ve bilgisizlik üzerinde etkin olmuyor" diye
sorabilirler. Mantık yürütme çabaları gülünçtür.
6. Çünkü akıl kendi duygularına değil, özdenetim, adalet ve cesarete
karşı olan duygulara egemendir. Burada amaç onları yok etmek değil, kendimizi
onlara kaptırmamaktır.
7. Çok sayıda çeşitli örneklerle aklın duygulardan üstün olduğunu
size kanıtlayabilirim.
8. Fakat bunu en iyi biçimde, erdem uğruna ölen Elazar, yedi
kardeş ve annelerinin asil cesaretlerini örnek vererek gösterebilirim.
9. Bunların hepsi, ölüme yol açan acıları hor görerek aklın
duygulara egemen olduğunu gösterdiler.
10. Bu
yıldönümünde erdemleri için anneleriyle birlikte iyilik ve soyluluk uğruna
ölenleri övmem yerindedir, ama aynı zamanda taşıdıkları onurdan dolayı onları
kutsanmış diye çağırıyorum.
11. Herkes,
onlara işkence edenler bile cesaretleri ve dayanıklılıkları karşısında hayran
kaldılar. Ulusları üzerinde kurulan zorba hükümetin düşmesine de neden
oldular. Dayanma güçleriyle zalim hükümdarı yendiler ve böylece onlar aracılığıyla
kendi toprakları paklandı.
12. Birazdan
bunları anlatma olanağını bulacağım, ama alışkanlığım olduğu üzere temel
ilkelerimle başlayacak, tüm bilgeliğe sahip olan Tanrı'yı yüceltecek ve sonra
onların öyküsüne döneceğim.
13. Bu nedenle
araştırma konumuz aklın duygulara egemen olup olmadığıdır.
14. Biz aklın ve
duygunun tam ne olduğuna, duygunun kaç tür olduğuna ve aklın bunların üzerinde
egemen olup olmadığına karar vereceğiz.
15. Akıl yürütme,
sağlam bir mantıkla bilgece yaşamı seçen zihindir.
16. Bilgelik ise,
insani ve ilahi konuların ve bunların nedenlerinin bilgisidir.
17. Bu da işimize
yarayacak insansal sorunlar ve ilahi konuları saygıyla öğrenmemizi sağlayan
yasa üzerindeki eğitimdir.
18. Bilgeliğin
türleri şunlardır: Mantıklı düşünme, adalet, cesaret ve özdenetim.
19. Mantıklı
düşünme bunların tümünden üstündür, çünkü bunun aracılığıyla akıl duygulara
egemen olur.
20. En kapsamlı
iki duygu türü zevk ve acıdır. Doğal olarak her ikisi de beden ve ruhla
ilgilidir.
21. Hem zevk hem
de acı duygularının birçok sonucu vardır.
22. Bu nedenle
arzu zevkin önünden gider, haz da ardından gelir.
23. Korku acının
önünden gider, üzüntü ardından gelir.
24. İnsan bu
deneyimin üzerinde düşündüğünde anlayacağı gibi öfke, zevk ve acıyı içeren bir
duygudur.
25. Zevkin
kendisinde kötülüğe eğilim vardır. Bu, tüm duyguların en karışığıdır.
26-27. Ruhta bu kendini beğenmişlik, açgözlülük, şöhrete
susamışlık, rekabet ve kötü niyet olarak görünür; bedende de oburluk,
gelişigüzel yemek yeme ve kendi kendine ziyafet çekmedir.
28-29. Zevk ile acı beden ve ruhta gelişen iki bitki olduğu gibi
bu bitkilerin de birçok sürgünü vardır. Usta budayıcı olan akıl bu sürgünleri
birer birer keser, bağlar, yabani otlardan ayıklar, iyice sular ve böylece
alışkanlık ve duygulardan oluşan ormanı evcilleştirir.
30. Dolayısıyla
akıl duyguların egemeni, ama erdemlerin kılavuzudur.
Şimdi ilk olarak akılcı düşünmenin, özdenetimin dizginleyici gücü
aracılığıyla duygulara egemen olduğunu gözlemleyin.
31. demek ki
özdenetim arzulara egemendir.
32. Arzuların
bazıları zihinsel, bazıları fizikseldir ve aklın her ikisini de yönettiği
açıktır.
33. Yoksa canımız
yasak yiyecekleri çektiğinde kendimizi onlardan alacağımız zevklerden yoksun
kılmamız başka nasıl açıklanabilir? Bu aklın istekten daha üstün olmasından
dolayı değil mi? Ben öyle düşünüyorum.
34. Canımız
yasanın bize yasakladığı deniz ürünlerini, kuşları, hayvanları ve diğer
yemekleri çektiği zaman kendimizi tutmamızın nedeni, aklın üstünlüğüdür.
35. Çünkü
duyguların iştahları ölçülü akıl tarafından engellenip kontrol edilir. Bedenin
tüm güdüleri akıl tarafından dizginlenir.