2. Ölçülü bir tutum sergileyen Yusuf un övülmesi kesinlikle bundan
kaynaklanıyor. Çünkü akıl gücüyle cinsel arzunun üstesinden geldi.
3. Gençliğinin ve cinsel gücünün doruğundayken isteklerinin
azgınlığını aklıyla denetim altına aldı.
4. Aklın, yalnız cinsel isteğin azgınlığı değil, her tür isteğin üstesinden
gelecek güçte olduğu kanıtlanmıştır.
5. Yasanın, "Komşunun karısına ve başka hiçbir şeyine göz
dikmeyeceksin" demesinin nedeni budur.
6. Aslında yasanın aç gözlü olmamamızı söylemesi, aklın istekleri
denetim altına alacak güçte olduğunu kanıtlamamı kolaylaştırıyor. İnsanın
adil davranmasını engelleyen duygular da aynıdır.
7. Eğer akıl duyguların efendisi değilse sürekli tek başına yemek
yemeye bağımlı, obur ya da sarhoş bir kişinin daha iyi bir yol öğrenmesi
açıklanamaz ki.
8. Bunun için bir insan yasaya göre yaşamayı benimser benimsemez
parayı seven biri olsa da, doğal yanlarına aykırı davranıp ihtiyacı olanlara
faizsiz borç vermeye ve yedinci yıl gelince borcu iptal etmeye zorlanır.
9. Birisi açgözlüyse de, hasattan arta kalanı ve bağda kalan son
üzümleri toplamaması için yasa akıl aracılığıyla o kişiyi yönetir. Diğer
konuların tümünde de aklın duygulardan üstün olduğunu anlarız.
10. Yasa anne babalar için duyulan sevgiden o kadar üstündür ki,
onlar için erdem bırakılmaz.
11. Kişinin karısına olan sevgisinden de üstündür. Çünkü yasaya
uymadığında onu azarlar.
12. Çocuklara olan sevgisinden de üstün. Çünkü yaramazlıkları
yüzünden onları cezalandırır.
13. Arkadaş ilişkilerinde de egemendir. Çünkü kötülük yaptıklarında
onları da azarlar.
14. Aklın yasa aracılığıyla düşmanlığın üstesinden bile gelmesine
şaşmayın. Düşmanın meyve ağaçları kesilmez, tersine düşmanın mülkü
yağmacılardan korunur, yıkılanın yeniden inşa edilmesi için yardım edilir.
15. Aklın, güce sahip olma arzusu, kendini beğenmişlik, böbürlenme,
kibir ve kötü niyet gibi daha vahşi duygulara bile egemen olduğu açıktır.
16. Çünkü akıl, öfkeye egemen olup onu nasıl geri çevirirse bu
yıkıcı duyguların tümünü reddeder.
17. Musa Datanla Aviram'a öfkelendiğinde onlara karşı öfkeyle
hiçbir şey yapmadı, ama akıl yoluyla öfkesini denetim altına aldı.
18. Çünkü söylediğim gibi, ölçülü akıl, duyguların bazılarını
düzeltip diğerlerini güçsüz kılarak üstün gelecek güçtedir.
19. Yoksa çok bilge babamız Yakup, Şimon ile Levi'nin Şekemliler
oymağının tümünü mantıksızca katletmeleri için "Lanet olsun öfkelerine"
diyerek onları neden kınasın?
20. Eğer akıl öfkeyi denetim altına alacak güçte olmasaydı böyle
konuşmazdı.
21-22. Tanrı insanları biçimlendirdiğinde içlerine duygular ve
eğilimler yerleştirdi, ama aynı zamanda tüm bunların kutsal yöneticisi olarak
duyular arasında aklı taçlandırdı.
23. Akla yasayı verdi; buna bağlı olarak yaşayan, ölçülü, adil,
iyi ve cesur olan bir egemenlikte hüküm sürecektir.
24. Birisi şöyle bir soru sorabilir: "Eğer akıl duyguların
efendisiyse nasıl oluyor da unutkanlık ve bilgisizliği denetim altına
alamıyor?"