BÖLÜM 16

1. Eğer yaşlanmış ve yedi oğlu olan bir kadın çocuklarının iş­kence edilerek öldürüldüğünü görme­ye dayanabiliyorsa, dinsel aklın duy­gulara egemen olduğu kabul edilmeli­dir.
2. Böylece yalnız erkeklerin duy­gulara egemen olabildiklerini göster­mekle kalmadım, bir kadının da en şid­detli işkenceleri hor gördüğünü de gös­terdim.
3. Onun alevlenmiş doğal anne sevgisiyle yedi oğluna böyle çeşitli şe­killerde işkence edildiğini görmesi ya­nında, Daniel'in çevresindeki aslanlar bu kadar vahşi, Mişael'in atıldığı ateşli ocak bu denli sıcak değildi.
4. Ama bu anne dinsel akıl sayesinde bu kadar yo­ğun ve büyük duyguları söndürebildi.
5. Bunu da değerlendirin: Bu kadın, bir anne olduğu halde yılsaydı, onlar için yas tutardı ve belki şöyle derdi:
6. "Ne kadar zavallıyım ve çok kez mut­suz oldum! Yedi çocuk doğurduktan sonra, şimdi çocuksuz bir anneyim!
7. Ey boşuna olan yedi doğum, yedi ya­rarsız hamilelik, meyvesiz beslemeler ve zavallı emzirmeler!
8. Boşuna, oğul­larım, sizin için birçok doğum sancı­larının yanında onlardan daha acı olan kaygıları sizi büyütürken çektim.
9. Vah bana, benim çocuklarım, bazılarınız be­kar, bazılarınız evli olup çocuksuzsu­nuz. Ne çocuklarınızı ne de 'büyük­anne' diye çağrılmanın mutluluğunu göreceğim.
10. Vah bana, benim bu ka­dar çok ve bu kadar güzel çocuklarım vardı, şimdiyse dulum, yalnızım ve çok kederliyim.
11. Ayrıca ben öldü­ğümde, oğullarımdan hiç biri beni gömmeyecek."
12. Ama bu kutsal ve Tanrı'dan kor­kan anne ne böyle bir ağıt yaktı, ne onları ölümden caydırdı, ne de öldük­lerinde kederlendi.
13. Bunun tersine, kararlı bir zihinle oğullarının hepsini ölümsüzlüğe doğurup inanç uğruna öl­meleri için yalvararak onları teşvik et­ti.
14. Ey anne, dinin amaçları için sa­vaşan Tanrı askeri, ihtiyar kadın! Se­bat göstererek zalim bir hükümdarı bile yenerek, sözde ve davranışta ken­dinin erkekten daha güçlü olduğunu kanıtladın.
15. Çünkü sen ve oğulların birlikte tutuklandığınızda, Elazar'a iş­kence edilişini ayakta izlerken İbrani dilinde oğullarına şöyle dedin:
16. "Oğul­larım, ulus için tanık olmak üzere asil bir mücadeleye çağrıldınız. Ataları­mızın yasası için gayretle savaşın.
17. Çünkü eğer yaşlı bir adam din uğ­runa bu kadar büyük acılara dayanır­sa, sizin genç adamlar olarak işkence­lerden korkmanız utanç verici olur.
18. Tanrı'nın sayesinde dünyadan bir payınız olup yaşamdan zevk aldığını­zı
19. ve bu nedenle her acıya Tanrı'nın uğruna dayanmanız gerektiğini anım­sayın.
20. Atamız İbrahim de O'nun uğ­runa ulusumuzun atası olan oğlu İshak'ı kurban olarak sunmak için gay­retliydi; İshak da babasının elindeki bıçağın üzerine eğildiğini gördüğü za­man korkup çekilmedi.
21. Doğru biri olan Daniel aslanlara ve Hananya, Azarya ve Mişael ateşli ocağa atıldı­ğında, Tanrı'nın uğruna dayandılar.
22. Siz de Tanrı'ya aynı şekilde iman edip kederlenmemelisiniz.
23. Dindar bil­giye sahip insanların acıya dayanma­maları mantıksızlık olur."
24. Yedi oğlu olan bu anne her oğ­lunu bu sözlerle Tanrı'nın buyruğunu çiğnemektense ölmeye teşvik ederek ikna etti.
25. Onlar ayrıca Tanrı uğruna ölenlerin İbrahim, İshak, Yakup ve bü­tün atalar gibi Tanrı için yaşadıklarını biliyorlardı.